torsdag 4 augusti 2011

Macarons med smultron

Som många andra bakbloggar så blev jag ju också väldigt sugen på att baka macarons. Det tog mig väl ca 1 år innan jag vågade mig på det då det verkar lite krångligt, men nu när jag går på kafferep så var det dags att testa på tyckte jag. I mina ögon blev det ett väldans bra första försök, dock missade jag att sikta mandeln en andra gång så de blev inte så jättesläta och de på bilden är de få som blev kvar och är av det "fulare" slaget. Men höga och fina med ruffiga fötter blev dem!


Jag följde Leila Lindholms recept. Och här kommer det för den som vill testa på!

Grundrecept mandelkakor
4 st äggvitor, gärna ekologiska
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula
Några droppar valfri hushållsfärg

Gör så här

Mandelkakor
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efterhand.
Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.
Tillsätt några droppar röd hushållsfärg.

Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker (som siktats 2 gånger).
Spritsa ut smeten i 50 rundlar, stora som 5 kronor, på en plåt med Silpat eller bakplåtspapper (de säger att det är lättare att lyckas med en silpat, men jag hade bakplåtspappers som gick finfint).

Låt kakorna vila minst i 30 min för att förhindra dem från att spricka i ugnen.
Grädda kakorna i nedre delen på ugnen i ca 12 min, dom ska vara lite mjuka i mitten.
Dra bort Silpat/bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna..

Smörkräm
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan.
Färga med röd hushållsfärg ocg några droppar smultron essens.
Spritsa ut krämen på hälften av kakorna.
Lägg resten av kakorna över som lock.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar