måndag 1 augusti 2011

Fruntimmersveckan

Jag vet, det var ju ett tag sen nu, men här kommer det! Jag har namnsdag 2 dagar den veckan, Emma och Christina. Alva heter också Christina.
Min faster Yvonne heter också Christina och innan jag flyttade ifrån Rimforsa så firade vi alltid Christina-dagen, bara för att. Vi var oftast ute på havet, eller ute på Holmen i sommarstugan allihop och det var lite roligt att få fira något. Nu när jag flyttat tillbaka så föreslog jag för Yvonne att vi kanske skulle återuppta dagen, iallafall för en lite fika. Sagt och gjort, en fika med släkt och familj blev det. Yvonne och min kusin Linus bakade bullar, hallongrottor, kolasnittar och kladdkakemuffins. Min kusin Emelie bidrog med en kladdkake då vi skulle ha haft en kladdkake-kamp som jag totalt glömt bort så fighten kvarstår och jag bidrog med tårtan.

Jag ville testa något som jag sett lite här och var och som jag tycker är så fint. Det är att ha "fingerkex" runtom tårtan och det blev precis så fint som jag tänkt mig.



Denna gång hade jag ljusa bottnar och fyllde tårtan med vaniljkräm och hallon-/blåbärsmousse. Jag spacklade den med chokladkräm, radade upp fingerkexen runt om och fyllde den med bigaråer ovanpå.
Det blev jättegott och den blev riktigt fin men var oerhörd svår att skära, kexen ramlade åt sidan och bigaråerna rullade av, men gott var det som sagt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar