onsdag 22 februari 2012

Goda semlan

Kan inte tro att någon undgick att veta vilken dag det var igår? Den kända ätardagen inför fastan som vi direkt har längre, haha. Men en semla måste man ju smaska på så är det ju bara.
Jag har bara köpt semlor, aldrig bakat själv även om jag de senaste åren har tänkt att jag ska så i år fick jag göra slag i saken. 
Jag hade ju lite assist av mina kids men de tröttnar gärna när bakandet tar längre tid än så jag fick fullfölja det själv. De blev riktigt goda! Jag använde mig av Leilas Lindholms recept till vetebullarna och som fyllning blandade jag mandelmassa med smulorna som jag gröpte ur bullarna, lite vaniljsocker och en skvätt mjölk. Jättegott för mig som inte är så förtjust i mandelfyllningen. På med lite lättvispad grädde, och voilà! En riktigt god semla!
Semlor 
18 st

En sats vetedeg
1 msk kardemummakärnor
3dl mjölk
50 färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning
400 g mandelmassa
1 tsk vaniljsocker
1 skvätt mjölk

8dl vispgrädde
Ägg till pensling
Florsocker

Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen i en bunke under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bord och dela degen i 18 bitar och forma dem till runda bullar. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper med skarven nedåt. Sätt ugnen på 200 grader. Jäs under bakduk i 45-60 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 minuter. Låt svalna.
Skär av topparna på bullarna och gröp ur innanmätet. Rör innanmätet krämigt med riven mandelmassa och en skvätt mjölk. Fyll semlorna med mandelmassa, spritsa över grädde och lägg på locket. Pudra med florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar